دولت و بهانه کمبود ارز برای واردات خودرو

«حسینعلی حاجی دلیگانی» تاکید دارد: برای برون رفت از این موقعیت بحرانی راهی به جز واردات خودروی خارجی وجود ندارد؛ ضمن آنکه وقتی قانونگذار دست مردم و وارد کننده را برای واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات یا ارز ایرانیان خارج از کشور باز گذاشته دولت نمی تواند با بهانه محدودیت ارزی از اجرای قانون سرپیچی کند.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص ضرورت پایبندی و عمل به مصوبه واردات خودرو خطاب به دولت گفت: مجلس یازدهم برای کاهش و حذف تدریجی انحصاری که آفت بزرگ خودروسازی کشور شده بسیار تلاش کرد تا سد بزرگ پیش روی واردات خودروی خارجی را بشکند. مصوبه مجلس شورای اسلامی با بندهایی که راهکارهای تامین ارز واردات خودروهای خارجی را مشخص کرده بود، تنها راه‌کار خروج از بن بست توزیع رانت و انحصاری است که در این صنعت ریشه دوانده است.

وی ابراز امیدواری کرد دولت به سرعت قانون مصوب مجلس یازدهم را در خصوص واردات خودروی خارجی اجرا کند چرا که اجرای این قانون برای حل مشکلات صنعت خودروسازی بسیار ضروری است .

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس گفت: تاکنون بخش عمده ای از این قانون اجرا نشده است، حتی اگر دولتمردان اشکالاتی بر این طرح وارد می دانند و نقطه نظری درخصوص بهبود روند واردات خودروی خارجی و کمک به رشد و رقابت در صنعت خودروسازی دارند، بهتر است پیشنهاد خود را در قالب یک لایحه برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

حاجی دلیگانی افزود: در غیر این صورت راهی برای موفقیت وجود ندارد؛ موفقیت با اجرای قانون تنها گزینه پیش روی ما برای عبور از وضعیت بحرانی است که صنعت خودروسازی بدان مبتلا شده و متاسفانه اقتصاد و جان و سلامت مردم را نیز درگیر کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متاسفانه در پاره ای از موارد شاهد هستیم مرسوم شده است که دولت ها از قوانین مصوب تبعیت نمی کنند. این در حالی است که نمایندگان مجلس برای تصویب یک قانون ساعت ها بحث و کار کارشناسی کرده و زمان می گذارند.

وی با تاکید بر این موضوع که «برای برون رفت از این موقعیت بحرانی راهی به جز واردات خودروی خارجی وجود ندارد» خاطرنشان کرد: محدودیت ها و چالش های تامین ارزی نباید توجیه خوبی برای دور زدن و عمل نکردن به قانون باشد چرا که مباحث مرتبط با تامین ارز در قانون پیش بینی شده و دولت برای تامین ارز واردات خودرو تحت فشار قرار نگرفته است.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی قانونگذار دست مردم و وارد کننده را برای واردات خودرو با تامین و تهیه ارز حاصل از صادرات یا ارز ایرانیان خارج از کشور باز گذاشته دولت نمی تواند با بهانه محدودیت ارزی از اجرای قانون سرپیچی کند.

پایان/

۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =